Opis
To jest samouczek krok po kroku demonstrujący, jak manipulować właściwościami obiektu tekstowego.
Cel
Ten tutorial używa wiele Obiektów tekstowych w trybach Wprowadzanym i Dynamicznym i przedstawia właściwości obiektu:
_x, _y
_xscale, _yscale
_width, _height
_alpha
_rotation
_name
_visible.
Używa także Zdarzeń obiektu on(press) stworzonych w poprzednim samouczku.
plik .swi
"Właściwości.swi"
1. |
Załaduj plik "przycisk1.swi" (menu Plik | Przykłady | Tutoriale). Utwórz tekst w trybie Wprowadzany nazwany Xin . (Zobacz Tutorial Kalkulator po więcej szczegółów). Zapisz plik, jako "Właściwości.swi". |

Wybierz justyfikację do prawej, Białe Tło, Czarna Ramka - opcja wygodna dla wprowadzania tekstu przez użytkownika.
2. |
Utwórz inne obiekty tekstowe nazwane Yin, xscalein, yscalein, alphain, rotationin, visiblein. Możesz tworzyć nowe obiekty tekstowe za pomocą narzędzia Tekst, lub kopiowania i wklejania obiektu Xin i zmieniania jego nazwy. |

3. |
Dodaj statyczne tekstowe tytuły dla tekstów wprowadzanych i poukładaj, jak niżej. Może być łatwiej, jeśli włączysz Przyciągaj do siatki |

4. |
Dodaj teksty w trybie Dynamicznym nazwij je heightout, widthout i nameout. Dodaj obok korespondujące teksty statyczne zawierające opis pól. |

5. |
Użyj Narzędzia Autokształt by narysować strzałkę jak pokazano niżej. Możesz być zmuszony do ustawieia kursora myszy ponad ikonką narzędzia autokształt i przytrzymania lewego klawisza myszy by zobaczyć poszczególne autokształty. Po wybraniu autokształtu kliknij jeden raz w miejscu, gdzie ma się znaleźć. Nazwij obiekt "arrow" i kliknij opcję 'Cel' w panelu właściwości. |


6. |
Wybierz kształt strzałki w 'panelu Konspekt' i przejdź do zakładki Skrypt i dodaj zdarzenie onSelfEvent (load) dla kształtu strzałki. Użyjemy tej funkcji by zainicjalizować wartości obiektów Wprowadzanych i Dynamicznych. |

7. |
Dodaj deklarację name=expr; wprowadź w funkcji onSelfEvent (load) . |

Parametr 'Cel:' ustaw _parent.Xin z listy.
Parametr 'Name:' wybierz Text | text z listy.
Pozostaw operator jako =.
Wpisz _x w pole Wyrażenie .
Alternatywnie ustaw kursor myszy po prawej stronie znaku równania w edytorze skryptu i kliknij prawym przyciskiem myszy. Wybierz właściwość _x z menu kontekstowego Obiekt | Obiekt docelowy | Właściwości | _x .

Wynikowa funkcja powinna wyglądać, jak niżej:

8. |
W analogiczny sposób, rozbuduj funkcję onLoad, tak by zawierała następującą treść: |
_parent.Xin.text = _x;
_parent.Yin.text = _y;
_parent.xscalein.text = _xscale;
_parent.yscalein.text = _yscale;
_parent.alphain.text = _alpha;
_parent.rotationin.text = _rotation;
_parent.visiblein.text = _visible;
_parent.heightout.text = _height;
_parent.widthout.text = _width;
_parent.nameout.text = _name;
Nota:
Może być łatwiej wprowadzić skopiować linijkę kodu za pomocą Kopiuj, następnie użyć Wklej i przedytować tekst
10. |
Dodaj następujący kod do zdarzenia on (press) przycisku 'b1': |
arrow._X = Xin.text;
arrow._Y = Yin.text;
arrow._xscale = xscalein.text;
arrow._yscale = yscalein.text;
arrow._rotation = rotationin.text;
arrow._alpha = alphain.text;
arrow._visible = visiblein.text;
Zrób to poprzez wybranie przycisku 'b1' w panelu 'Konspekt'.
Funkcja on (press) powinna wyglądać, jak niżej:

Gdy ta funkcja będzie wykonywana właściwości strzałki będą odświeżone z nowymi otrzymanymi z tekstów wprowadzanych
11. |
Wybierz zakładkę 'Obszar Roboczy' i kliknij 'Odtwarzaj'. Początkowe właściwości strzałki powinny być wyświetlone. |

Możesz zmienić X, Y, xscale, yscale, rotation i visible. Gdy je zmodyfikujesz wciśnij przycisk "= " button, by strzałka ze zmienionymi właściwościami była wyświetlona.

Nota: Gdy zmodyfikujesz "visible" na "0" (zero), to strzałka zostanie schowana.
Analiza
Te przykład demonstruje różne właściwości, które są związane z Obiektem skryptu.
Funkcja zdarzenia strzałki onSelfEvent (load) jest używana by ustawić Wprowadzane i Dynamiczne teksty początkowymi wartościami . Właściwości strzałki _X, _Y, _xscale, _yscale, _alpha, _rotation i _visible mogą być zmienione poprzez modyfikację powiązanych pól Wprowadzanych i następnie kliknięcie na przycisk. Funkcja obsługi zdarzeń przycisku on (press) jest używana by przepisać wartości z obiektów Wprowadzanych do obiektu strzałki.
Nota: Zmiana właściwości _xscale i _yscale zmieni także właściwości _height i _width. Nie będzie widać zmiany tych parametrów, gdyż _height i _width są tylko czytane, gdy strzałka jest ładowana.